Prohujao je i drugi dan kako hodam ZagrebDoxom. Zapravo ne, lažem. Nekoć sam hodao po festivalima. Danas na festivalima uglavnom sjedim. Nekoć sam na festivalima gledao samo dobre komade. Danas na festivalima gledam sve što stignem, i bolje i lošije filmove. Nekoć sam težio crnjacima. Danas naginjem lepršavijim ili barem lepršavije obrađenim temama. Ova kratka biografska crtica o mojem festivalskom životu učinila mi se prikladnim uvodom u kratki film o premijernom posjetu Biografskom Doxu, programu koji ove godine po prvi puta pratimo na ZagrebDoxu. Kamera… Ton… Idemo!
Kratka povijest Johna Baldessarija, čuvenog Amera, kuma konceptualne umjetnosti, biografija je čudaka, saga umjetnika smještena u malo, autori kratkometrašca Henry Joost i Ariel Schulman stotinama su sličica i isječaka naprosto izrešetali platno. Nešto kao špica TV kalendara. Samo konceptualnija. Tekst čitao Tom Waits. Naratora odabrao John Baldessari. Ovo je stolac Johna Baldessarija, ovo su pribadače Johna Baldessarija. John Baldessari neće više raditi dosadnu umjetnost. I točka. I točka. I točka.
Ovo je izvještaj D.G., oka i uha Glamoura.hr na ZagrebDoxu. Neću više pisati dosadne izvještaje. Zapravo, neću nikakve. Ali moram. I idemo dalje.
Dugometražni doksić Meet the Fokkens najavljena je kao dirljiva i duhovita priča o dvjema sestrama blizankama, sada sedamdesetogodišnjakinjama, čiji se životi od najranije mladosti nalazi pod prigušenim svjetlima Crvenih svjetiljki. I to je svjetska pozornica, ali daleko od toga da je riječ o svjetlima reflektora. Martina je i dalje u izlogu, Louise je morala otići zbog artritisa. Formalno. Neformalno, kako smo doznali od autora Gabrielle Provaas i Roba Schrödera na Q&A poslije projekcije, i Louse je još aktivna, ali više ne radi u izlogu. Osim usluga sada prodaje i svoje slike. I Martina bi otišla iz izloga, ali što će onda plaćati račune? Državna je penzija mala.
Film zrači emocijama i pozitivom, ali prije svega poštovanjem autora prema vremešnim zanatlijama koje su luckaste, živahne, brbljive i osebujne babe, zbog čega su neki gledatelji stekli dojam kako redatelji, najblaže rečeno, ušminkavaju prostituciju. Ali daleko se točnijim čini dojam kako ovo i nije film o prostituciji nego o ženama u čije se kože prostitucija nevoljom nezvana uvukla. Niti je veliča, niti je osuđuje. A Martina i Louise kao da su si rekle: “Ako nas već život tuče, hajdemo mu uzvratiti prkosnim osmijehom. Po mogućnosti luckastim.”
Uostalom, priča i ma i svojevrsni happy end, koji nismo imali prilike vidjeti na filmskom platnu, ali su nam ga otkrili redatelji, gosti festivala. Martina i Louise napisale su knjigu koja zahvaljujući filmu u Europi ide kao alva. Pa je i Martina napokon mogla napustiti izlog. Pomalo nevoljko, doduše. Još je kopka ideja kako bi bilo baš fantastično da i ona i knjiga stoje u izlogu. Pa tko kupi knjigu, ima i popust…
Kao i dosad, najavit ćemo par doksića koji su na rasporedu u poslijepodnevnim i večernjim satima kako bi vas potaknuli na (još) jedan posjet ZagrebDoxu:
- u 15 sati u dvorani broj 3 bit će prikazana tri filma iz retrospektive Nacionalne filmske i TV škole Beaconsfield koji portretiraju odnos očeva i sinova. Hacer La Luna donosi priču o ocu koji je želio biti toreador te tjera sina u arenu s bikovima. Pismo ocu priča je o sinu iz miješanog srpsko-hrvatskog braka koji piše pismo mrtvom ocu i razgovara s njegovim prijateljima kako bi shvatio očevo sudjelovanje u bosanskoj tragediji dok Čudo u West Bromwichu portretira sina imigranta Sikha koji propituje očev odnos prema majci sve dok jedan srčani udar ne promjeni obiteljsku dinamiku. Nakon projekcije održati će se QA s autorom filma Pismo ocu, Srđanom Kečom.
- 22. srpnja 2011. bombaški napad u središtu Osla i pokolj na otoku Utøyi stajao je života 77 ljudi. U krivo vrijeme na krivom mjestu, film poznatog dokumentariste Johna Appela donosi priču o pet pojedinaca koji su se našli na tim prostorima i pokazuje ulogu slučajnosti u tragediji. Film je na rasporedu u dvorani 4 u 20 sati. Nakon projekcije održati će se Q&A s autorom Johnom Appelom.
- u 21 sat u dvorani broj 3 film Igra časti redatelja Petera Radovicha Jr. donosi neviđenu priču o nevjerojatnim programima američkog nogometa 1. divizije na Američkoj vojnoj akademiji u West Pointu i Američkoj mornaričkoj akademiji u Annapolisu. Kadeti i dočasnici podvrgnuti su potpuno drugačijem sportskom treningu od bilo koje druge momčadi u zemlji. Nakon filma očekuje vas Q&A s producenticom filma Miom Pećinom.
- film Briselski posao autora Friedricha Mosera i Matthieu Lietaerta na rasporedu je u 21 sat u dvorani broj 4. Ovaj politički dokumentarni triler koji otkriva nikad ispričanu priču o Europskoj Uniji. Nakon filma slijedi Q&A s autorom Friedrichom Moserom.
Manje gledao, a više pisao: Denis Giljević